Sider

lørdag 21. august 2010

Something New...

Sheila og Salome fra Uganda

I løpet av et par dager i midten av august ankom 82 elever fra 17 forskjellige land Hald Internasjonale Senter for å delta på ett av skolens 3 forskjellige utvekslingsprogrammer. Litt over halvparten av elevene er norske, resten er fra forskjellige land i Afrika, Asia, Sør-Amerika og Europa.
Jeg er deltager på NKSSs (Lagets) program Focus og skal ha 6 måneders praksis i Kampala som er hovedstaden i Uganda. Kampala er en by med 1,3 millioner innbyggere, mens stedet jeg bor i; Kviteseid er en bygd med i underkant av 2500 mennesker. Forandringene og utfordringene vil bli mange. Heldigvis har vi en 6 ukers mellomstasjon her i Mandal for å bli kjent med dem vi skal dra ut sammen med og de forskjellige kulturene vi kommer til å møte.
Da vi kom på Hald ble alle elevene tildelt internatrom; jeg skal bo med ei jente som heter Salome som er fra Uganda. Hun prøver sammen med noen venner å lære meg Luganda, som er språket de snakker i Kampala. Det er både vanskelig og morsomt å prøve å sette seg inn i språket og kulturen til de internasjonale elevene, som har et helt annet utgangspunkt en meg.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar