Sider

søndag 31. oktober 2010

Jenta fra Uganda.



Jeg er ei lita jente som kommer i fra Uganda. De fleste tror jeg er 4 år, fordi jeg ser så liten ut, men egentlig er jeg snart 8 år. Jeg bor i slummen i Uganda, i hovedstaten Kampala. Der bor jeg sammen med min stemor og av og til Pappa når han ikke er avsted på jobb. Mamman min vet jeg ikke hvor er...
Som jeg fortalte er pappan min ofte av sted på grunn av jobb. Det er ikke så gøy for meg. Stemoren min er ikke så glad i meg, og behandler meg ikke så bra. Av og til låser hun badet, og hvis jeg bæsjer på meg så banker hun meg opp. Det hender at jeg har et blått øye.. Jeg får ikke så mye mat, det er  en av grunnene for at jeg er så liten, men jeg klarer meg akkurat. På lørdager får jeg en stor tallerken med mat. Ingen tror jeg skal klare å spise opp alt sammen, men hver gang spiser jeg opp alt sammen. Det er den tallerkenen som holder meg gående i uken. Den gir meg påfyll. Mange andre har det værre, de orker ikke å gjøre så mye og ligger som regel hele dagen å sover.
På lørdager er jeg på Fucus sitt barneprosjekt. Der lærer jeg om å ta vare på meg selv, jeg lærer om en som heter Jesus, om hygiene og jeg får leke med vennene mine. Jeg har mange gode venner, vi smiler og leker. De setter farger på hverdagen min. Når jeg leker med dem, så glemmer jeg litt hvordan ting er hjemme. Det er godt! På Focus treffer jeg også andre voksne mennesker. De er ikke som stemoren min. De viser kjærlighet til meg og er greie med meg. Jeg elsker når jeg kan sitte på fanget og bare slappe av, da føler jeg meg trygg!
Før jeg begynte på Focus kunne jeg ikke prate skikkelig. Det lærte jeg her. Jeg elsker å prate og kan prate masse. Hvorfor jeg ikke kunne prate? På grunn av hjemmesituasjonen. Det gjør at meg og mange andre barn som lever i slummen har en saktere utvikling enn mennesker som lever i trygghet.
For mange kan framtiden min virke håpløs, men når jeg ser meg rundt og ser at jeg og mange andre vokser opp som en ny generasjon gir det meg håp. I forhold til våre foreldre lærer vi om hvordan vi skal oppføre oss. At fysisk vold ikke er løsningen. At vi skal ta vare på hverandre. Dele. Vise omsorg. Mange av oss får en utdanning. Min drøm er at Uganda en dag kan bli en mye bedre plass å bo og at jeg kan få en utdanning å jobbe.

2 kommentarer:

  1. Hei på deg Thea!
    Du tek fantastiske bilder..!
    God bless..

    SvarSlett
  2. Thea! flott å lese og se litt av den verdenen du er i nå. Takk for at du oppdaterer for oss:) (savner deg) - Lolau

    SvarSlett